Ние използваме бисквитки, включително и бисквитки на трети страни, за да подобрим нашите услуги, за да персонализираме вашите реклами и да запаметим вашите преференции за уебсайта. Ако продължите браузинг сесията, вие се съгласявате с използването на бисквитки на нашия сайт. За повече информация (например как да изключите бисквитките), посетете нашата Политика за бисквитките.

OK
advertisement

Какво количество сол трябва да консумираме

Количеството сол, което приемаме, е важен фактор за поддържане на добро здраве и балансирана диета.
От 1996 г. насам всяка година във Великобритания се отбелязва Национална седмица на солта, организирана от Консенсус по въпросите, свързани със солта и здравето (CASH), целта на която е да се намали количеството сол в диетата ни и в резултат на това да се подобри общественото здраве.

КОЛКО СОЛ ВСЪЩНОСТ ИМА В ХРАНАТА НИ?

Някои храни, особено полуготовите или готовите, са с добавена сол в тях. Някои продукти, като бекона, сиренето, кашкавала, скаридите, аншоата и маслините, както и соевия, рибния сос и горчицата, са естествено солени. От нас зависи да бъдем отговорни консуматори и да четем етикетите на продуктите, за да знаем колко сол съдържат порциите ни.

КАК МОГА ДА НАМАЛЯ ПРИЕМА СИ НА СОЛ?

Един от най-лесните начини да контролирате приема си на сол е като приготвяте храната си сами. Така ще знаете точно колко сол слагате в нея.

Важно е също така да солите храната на вкус, а не по навик. Задължително опитвайте храната преди да и добавите сол, тъй като в много случаи просто няма нужда от нея. И помнете, винаги можете да добавите допълнително сол, но не може да отнемете.

Избягвайте да добавяте сол, когато използвате солени продукти и пробвайте да овкусявате ястията с пресни и смлени подправки, както и с цитрусови плодове като лимон, лайм и портокал, за да придадете по-наситен вкус.

Друг важен момент е да знаете колко сол има в продуктите, с които готвите и съответно да контролирате размера на порцията спрямо солта, която се съдържа в нея. Това е особено важно, когато готвите за малки деца, тъй като техните бъбреци не могат да се справят с голямо количество сол.

Друг лесен начин да знаете колко сол приемате е да четете етикетите на храните. Солта, обаче, често е скрита в продуктите. Например:
Консервирани зеленчуци – убедете се, че купувате зеленчуци в консерва, към които не са добавени сол или захар.
Кетчуп и сосове – въпреки че предполагаемата порция от тях е съвсем малка, повечето сосове съдържат много добавени сол и захар. Контролирайте количеството, което добавяте от тях към храната, за да не прекалите с приема на сол.
Зърнени закуски – въпреки че често те се свързват по-скоро с добавянето на захар към тях, не е за пренебрегване и количеството сол, което съдържат. Отново контролирайте размера на порцията.

Етикетите на хранителните продукти са достатъчно лесно разбираеми, когато знаете каква информация търсите в тях. Ето и какво означават цифрите в тях:

Голямо количество сол = 1.5 г сол на 100 г
Ниско количество сол = по-малко от 0.3 г на 100 г


Някои много солени продукти, като соевия сос, съответно имат голямо количество сол, посочено на етикета. Когато употребявате продукта, внимавайте отново за размера на порцията и при възможност избирайте негова вариант с по-ниско съдържание на сол.

И, разбира се, избягвайте бързата храна /fast food/ и храната за вкъщи – много често тя няма етикети, а съдържанието на сол в нея е много голямо.


Автор: Джейми Оливър


Какво количество сол трябва да консумираме
категория