Ние използваме бисквитки, включително и бисквитки на трети страни, за да подобрим нашите услуги, за да персонализираме вашите реклами и да запаметим вашите преференции за уебсайта. Ако продължите браузинг сесията, вие се съгласявате с използването на бисквитки на нашия сайт. За повече информация (например как да изключите бисквитките), посетете нашата Политика за бисквитките.

OK
advertisement

Какви са на цвят?

По време на снимките на предаването „Суперхрани с Джейми Оливър“ Джейми Оливър посещава Южна Корея, за да се срещне с най-възрастната южнокорейка.
Джейми разбира, че южнокорейците ядат двойно повече зеленчуци отколкото англичаните. Освен това те винаги обръщат внимание на баланса между цветовете на зеленчуците, които консумират, като целта им е буквално „да изядат дъгата“.
Зеленчуците и плодовете се делят на пет категории според цвета си: червена, зелена, лилава, оранжева и бяла. Цветът на плода или зеленчука се определя от цветния полифенол, който се съдържа в него. Различните цветове определят сладостта и аромата, а също така определят и плътността на плода или зеленчука.

Най-полезно е да се ядат плодове и зеленчуци във всички цветове на дъгата, тъй като по този начин приемаме всички полезни неща, предоставени ни от Майката Природа.


БУНТЪТ НА ЧЕРВЕНОТО

Домати, чушки, люти чушки, червени боровинки, ягоди

Червените плодове и зеленчуци са оцветени от натуралния пигмент ликопен, който е полезен за сърцето и снижава риска от ракови заболявания. Повечето червени плодове и зеленчуци са богати на витамин С, който е полезен за имунната система. Съчетайте две сладки червени чушки с печена пържола за един вкусен обяд през уикенда.

ПЕРФЕКТНОТО ЛИЛАВО
Патладжани, боровинки, къпини, касис, нар, черно грозде, тъмни череши

Тъмнолилавата кожа на плодовете и зеленчуците като патладжаните и боровинките се дължи на антоцианина.Този антиоксидант предпазва клетките и помага за намаляването на риска от инсулт, сърдечни болести и рак. Смята се, че тъмният цвят предпазва храната от слънцето.
Обичаме лилавата сила на брускетите с патладжан и мента.


СКАНАДАЛНО ОРАНЖЕВО
Моркови, тиква, сладки картофи, портокали, кайсии

Жизнените цветове оранжево и жълто, оцветяващи толкова много слънчеви плодове и зеленчуци, се дължат на добре познатия каротеноид бета каротин. Ако ядем моркови, ще виждаме по-добре в тъмното, тъй като бета каротинът е провитамин на витамин А, който е много полезен за очите.
Поръсете печен сладък картоф със суров настърган морков или друг цветен зеленчук за супер хранителен обяд.


НЕВЕРОЯТНОТО ЗЕЛЕНО
Броколи, зеле, спанак, кейл, грах, брюкселско зеле, маруля, бакла, цикория

Зелените зеленчуци съдържат разнообразни хранителни вещества. Зеленолистните зеленчуци, като спанака, са добър източник на фолиева киселина, важна за бременните и потасиум, който помага за нормалната функция на мускулите и допринася за нервната ни система. Повечето зелени зеленчуци съдържат и индоли и сапонини, свързвани с намаляване на риска от ракови заболявания.
Ако добавите броколи, спанак и грах към купа с оризови нудъли, ще постигнете истински пълноценно ястие.


ПАЛАВИТЕ БЕЛИ
Лук, чесън, картофи, ряпа, репички

Тези бледи, но интересни членове на зеленчуковото семейство съдържат различни добри неща, като алицин, който се съдържа в чесъна и е известен с антивирусното си и антибактериално действие. Керцетинът пък може да бъде открит в лука и помага за регулиране на кръвното налягане.
Моментната туршия от репички е подходяща гарнитура за риба.

Автор: jamieoliver.com


Какви са на цвят?
категория