Сезонен плод: Ягоди

Петък, 22 май

Снимка: iStock
Сезонен плод: Ягоди

 

Най-рано зреещият пролетен плод на територията на нашата страна е ягодата – нискокалоричен плод, известен с вкусовите си качества, ценен поради богатото количество на витамини и доказаните лечебни свойства върху организма. Поради широкото разпространение на ягодата е трудно да се открие родината ѝ. Тя принадлежи към семейство Розоцветни и е единственият плод в света със семена, намиращи се от външната страна на обвивката ( броят им върху един плод е приблизително 200). Изключително лесно се адаптира към различни климатични условия. Първи французите започват да отглеждат ягоди през XIV век. През XVII век вече започнало масовото отглеждане на американската едроплодна ягода. Официално в България ягодовата култура е внесена през 1889 г. от чеха В. Стрибърни, който бил учител в земеделско училище у нас.

 

Днес са известни над 600 сорта ягоди, различаващи се по вкус, големина, цвят и аромат. Ниското съдържание на калории ги прави подходящи за всяко меню, включително и при нисковъглехдратни диети. Според хранителните стойности, в 100 грама пресни ягоди се съдържат около 30 калории, 2.3 гр. целулоза, 0.3 гр. мазнини, 0.6 гр. протеини, 7 гр. въглехидрати, 0.4 мг. желязо, 14 мг. калций, 10 мг. магний,  27 мг. калий и 19 мг. фосфор. Ягодите са богат източник на витамини В9 и В5, а в 100 гр ягоди се съдържа препоръчителната дневна доза витамин С.

Ягодите са много полезни при пролетна умора, скорбут, ревматизъм, както и за възстановяване след тежко боледуване поради високото съдържание на витамин С. Те не повишават нивото на холестерола и са полезни за хора, които са на диета.

Ягодите са богати на калий, фосфор, калций, което ги прави полезна храна за хора от всички възрасти, особено за подрастващите и бременните. Калиевите соли подобряват сърдечната дейност. Органичните киселини в ягодите: лимонена, ябълчена, салицилова, оксалова и подобряват обмяната на веществата в организма, прочистват организма от токсини  и улесняват храносмилането.

Ягодите съдържат и значимо количество фолиева киселина, която поддържа в добро състояние синтеза на серотонина, допамина и норадреналина, които регулират настроението, съня и апетита, така че тези плодове възпрепятстват появата на депресия и помагат за преодоляването на стреса. 150 г от тях са достатъчни, за да се прояви антистресовия ефект. Плодовете на ягодата са значително богати на пектинови вещества, поради което са полезни при лениви черва, запек, гастрит, язва, намалят увреждането на стомашната лигавица от употребата на алкохол.

Поради многото антиоксиданти, съдържащи се в тях, ягодите забавят стареенето на организма, а също така проявяват противоракови свойства.  Продължителната им употреба значително снижава риска от появата на рак на хранопровода, маточната шийка, млечната жлеза, кожата и стомаха.

Ягодите също така подобряват и кратковременната памет и спомагат за поддържането на интелектуалните функции.

Въпреки полезните свойства, много хора проявяват алергична реакция към плода. Ягодите не се препоръчват при страдащи от камъни в пикочните пътища или с патогенен студ в далака и стомаха, понеже имат охлаждащ ефект върху организма.

Ягодите имат благоприятно действие върху кожата и косата - ексфолират кожата и придават блясък на косъма, като се прилагат под формата на маски. Те също премахват лунички, пигментни петна и се борят с акнето. А древните римляни са ги използвали за избелване на зъбите и освежаване на дъха.

Препоръчително е ягодите да се консумират пресни. Под въздействието на топлина и натиск ягодите се развалят бързо, затова трябва внимателно да се избират – те трябва да са твърди, лъскави и с ярък цвят. Ягодите ферментират изключително бързо, поради което дори съхранени в хладилник могат да се развалят. Без да се мият се поставят в широк контейнер и се покриват с капак, като по този начин остават свежи 2-3 дни. Ако са измити предварително, за да се запазят по-дълго е добре да се посипят със захар.

 

Ягодите могат да се запазят за зимата като бъдат изсушени или замразени. Много популярно е запазването на плодовете чрез приготвяне на сладка, мармалади, конфитюри, нектари и компоти. Ягодите са подходящ плод за приготвянето на различни десерти - торти, кексове, сладкиши, кремове. Поднасяте се  също и в комбинация със сметана и сладолед. Ягодите са подходящи и за направата на различни напитки. Свежестта им е идеално допълнение към пресни салати.