Кореноплодни зеленчуци

Вторник, 17 ноември

Снимка: iStock
Кореноплодни зеленчуци

 

През зимния сезон едни от най-подходящите зеленчуци са кореноплодните. Те не само са изключително трайни, но са и отличен източник на витамини, минерали и фибри. При правилното им съхранение и приготвяне, могат да се превърнат в един чудесен имуностимулатор за променливото време. С кореноплодните зеленчуци лесно се приготвят салати, супи, пюрета. Комбинират се чудесно едни с други и участват в редица традиционни български ястия.

Ето и кои са най-полезните кореноплодни зеленчуци:

 

Цвекло

Заслужено сред най-любимите от този раздел зеленчуци е цвеклото. То е с високо съдържание на антиоксиданти, наречени беталаини. Те спомагат в процесите на усвояване на белтъци в организма и в подобряване работата на черния дроб. Освен това цвеклото е богато на витамини А, В, както и на калий и фолиева киселина. Високото съдържание на магнезий, работи като регулатор на състоянието на кръвоносните съдове. Сокът от кореноплодния зеленчук помага за работата на сърдечно-съдовата система, като разширява кръвоносните съдове и понижава артериалното налягане. Листата на растението, в които се съдържат два пъти повече фолиева киселина, калций и желязо, също са много полезни.

Салата от червено цвекло, ябълка и морков

Тази салата е уникална със своето здравословно въздействие. Може да се приема като прясно изцеден сок с равни количества от всеки продукт  или във вид на настъргана на ренде салата. Към салатата задължително се добавя зехтин, мед и малко лимонов сок. Добре е салатата да се остави за 15 минути, за да може зеленчуците да отпуснат соковете си под въздействието на дресинга преди консумация.

 

Целина

Този зеленчук се характеризира с полезни фибри и малко на брой калории. Целината определено е алтернатива на цитрусите, които не са характерни за нашите географски ширини, като се има в предвид високата концентрация в нея на витамините А, С, В1, В2 и К. Минералният състав включва желязо, калий, магнезий и фолиева киселина. Етеричните масла в надземната част и корените от целина имат противовъзпалително действие и подобряват метаболизма. Грубата целулоза в корена стимулира работата на червата и помага при затегнат стомах. През студените месеци отварата от целина облекчава артритните и ревматични болки.

 

Моркови

Независимо под каква форма – сок от морков, варен, задушен, суров, морковът носи торба с полезни вещества. заредена с антиоксиданта бета-каротин, които се превръща във витамин А в организма ни. От всички зеленчуци морковът е с най-високо съдържание на този витамин. Бета-каротинът предпазва организма от злокачествени заболявания.

Съдържанието на целулоза в морковените сокове, пък може да ни помогнат за свалянето на някой и друг килограм, както и да се изчистим от токсините.  Налице са още много ензими, минерални вещества – калий, натрий, калций, магнезий, фосфор, йод, желязо и микроелементите манган и мед. Морковите съдържат малки количества ценни и незаменими аминокиселини. Най-богати на каротин са морковите с наситено червен или оранжев цвят.

 

Ряпа

Богата е на витамини (С, В1, В2 и Е), минерали (калий и калций), фибри и ензими. Заради високото съдържание на калий, (което в черната ряпа е три пъти повече отколкото в бялата), ряпата е изключително полезна за сърдечната дейност и предпазва от инфаркт. Етеричните масла, които се съдържат в този зеленчук, имат антимикробно действие. Както  морковът, ряпата е верен спътник в борбата с килограмите- тя  е нискокалорична и подобрява обмяната на веществата в организма.

Салата от ряпа

Специалистите препоръчват свежа салата от настъргана ряпа с морков, ленено семе или зърна от нар. Както и при цвеклото, престояването за кратко на продуктите с дресинга, прави салатата по-сочна и предотвратява поддуването на стомаха, характерно за този този зеленчук.

 

 

Пащърнак

Пащарнакът съдържа каротин, витамин С, В1, В2, В3 и доза етерични масла. Той има високо съдържание на фибри, калий, витамин С и фолат. Подобно на морковите, пащърнакът има леко сладък вкус и земен аромат. Подходящ е за зимни супи, яхнии и гювеч. Този зеленчук подобрява храносмилателната функция, укрепва стените на капилярите и има тонизиращи свойства.