Черна леща (белуга)

Понеделник, 24 февруари

Снимка: iStock
Черна леща (белуга)

 

Черната леща е наричана още "белуга", тъй като зърната ѝ наподобяват хайвера на есетровата риба белуга (моруна).

 

Черната леща е зърнено-бобова култура и притежава най-оптималния състав на хранителни вещества за човешкото тяло, които много лесно се асимилират. Като всички видове леща, черната леща е добър източник на протеини (31 г протеини на 100 г леща), много витамини и минерали. Тя има ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на фибри, желязо и протеини. Чудесен източник на енергия, който е способен да стабилизира нивата на кръвната захар.

Черната леща съдържа по-малко от 300 калории на 100 грама, а 100 грама от нея покриват 48% от дневната нужда от желязо.

Черната леща е богата и на фибри - 86% от дневния прием се покриват от 100 г сварена черна леща. Тя съдържа също фолиева киселина, разтворима целулоза и аминокиселини. Доказано е, че едни от незаменимите аминокиселини - метионин и цистеин се съдържат в покълналата леща, която се препоръчва при заболявания на сърцето, черния дроб, жлъчката, както и при авитаминоза. Сухите зърна са полезни за укрепване на имунитета, възстановяване на обмяната на веществата и профилактика на възпалителни процеси на правото черво.

 

Пигментите, които придават тъмния цвят на зърнената култура – антоцианините, са растителни флавоноиди със силно антиоксидантно действие за организма.

 

Когато избирате черна леща, гледайте зърната да имат овална форма, да са гладки и с еднакъв цвят.

Съхранявайте черната леща в хартиени или текстилни торбички, на тъмно място. Ако съхранявате лещата в буркан, той трябва да е с херметично затваряне. Попадането на слънчеви лъчи може да стане причина за образуване на плесен, а повишената влажност ще доведе до гниене и окисляване на зърната.

 

 

Черната леща е с пикантен вкус и особен аромат. Тъй като обвивката ѝ по време на варене се запазва, тя е най-подходяща за салати и гарнитури. Най-добре е да се съчетава със зеленчуци, но може да се комбинира и с месо, риба, сметана или ядки.

 

Начин на приготвяне

 

Предварително измитата и накисната леща се приготвя в съотношение 1:2 вода (1 част леща към 2 части вода) приблизително за около 45 минути. За салата, варенето трябва да бъде спряно докато зрънцата са още цели. Посолете след като отцедите лещата. Ако ще приготвяте яхния или къри, може да оставите лещата да се развари. Посолете в края на готвенето.

 

Ето и няколко предложения на Стоян и Лора от „Бон Апети“за приготвяне на черна леща:

https://www.24kitchen.bg/search?search=%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%20%D0%BB%D0%B5%D1%89%D0%B0